Bir şirketin başarısının altında yatan sır, pazarlama stratejileridir.

 

Pazarlama; Uzun vadeli ‘’değer yaratma’’ sürecidir.

  Bir şirketin başarısının altında yatan sır, pazarlama stratejileridir.

 Pazarlama ortada bir ürün yokken başlayan bir süreç, uzun vadeli bir yatırımdır.

  • Müşteri talep ve ihtiyaçlarını saptayarak, ürün yaratma, yarattığı ürünü konumlandırma, koruma ve devamlılığını sağlama, ürünü zaman içerisinde geliştirme, sürekliliğini sağlama, sonuçları değerlendirme, pazarda tutunmasını sağlama, karlılığı tanımlama ve ölçmedir.       
  • Müşteri ve müşteri değerleri yaratmak, elde tutmak, geliştirmektir,
  • Değişim ve değişen ihtiyaçları karlı fırsatlara dönüştürmektir,
  • Ürünü ve firmayı pazara nasıl sunacağını belirlemektir.
  • Pazarlama, ‘’sizden satın alma isteği uyandırma, ‘’sizden satın almaları için’’ nedenler yaratmadır.
  • 21. yüzyılda,  ‘’Hayal ettiğim ürünü istiyorum’’ çağında, pazarlama, ticari işlemlere bağlılığın çok ötesindedir. Pazarlamanın amacı, sadece bir ürün satmak değil, müşteriyle uzun vadeli ilişki kurmaktır.
  • Şirketin devamlılığını, sürdürülebilir büyüme ve karlılığını sağlamaktır.

Pazarlama,  tüm bu süreçleri yönetmek tüm bunları yapmak için gerekli olan alt yapıyı  hazırlamak, hizmetlere ve programlara karar vermektir. 

Pazarlama Departmanları, tüketici ve müşteri iç görülerine, şikayetlerine ve taleplerine göre ürüne şekil verdiren, (yani ar-ge, ür-ge, tasarım gibi bölümler ile ilgilenen), karlılığı istenen seviyede tutmak için perakende ve toptan fiyatlar ile vade ve alım miktarına bağlı iskonto oranlarını belirleyen, hedef kitlelere ulaşmak için satış kanalları karmasını oluşturan, marka bilinirliğini ve değerini yükseltmek için yapılması gereken marka iletişim faaliyetlerine karar veren marka iletişim hedeflerini, stratejiyi belirleyen departmanlarıdır.

Ancak ülkemizde şirketlerin büyük çoğunluğu,  kendilerini pazarlamaya ihtiyaç duymayacak kadar başarılı görmektedir. Kendilerini başarısız gören şirketler ise ‘’pazarlamayı bir lüks’’ olarak görmektedir. Pazarlama faaliyetleri, aksak, yarım bir şekilde yürütülmeye çalışılmakta hala yeterince önemsenmemekte ve bilinmemektedir.

Pazarlama Departmanlarının görev tanımları net olarak yapılamamaktadır.

Pazarlama,  sadece; marka iletişimi, imaj, tüketici görüşü ve müşteri memnuniyeti üzerinden konuşulmakta,  hala katalog, broşür, web sitesi yapan, materyaller hazırlayan departmanlar olarak görülmekte, pazarlamanın bu kavramlardan ibaret olduğu düşünülmektedir. Bu nedenle pazarlama departmanları, reklam, halkla ilişkiler, tanıtım, sponsorluk, medya planlama, medya takip ajanslarıyla, marka danışmanlarıyla toplantılar yapmanın, onlarla görüşmenin pazarlama faaliyetinin  kendisi olduğunu düşünülmektedir. 

Her ne kadar bu kavramlar da pazarlamanın bel kemiğini oluştursa da, bunlar firmanın markalaşması ve satışlarını arttırmak, büyümeyi sağlamak için yeterli olamamaktadır. Ancak sürdürülebilir olmayan hormonlu bir marka bilinirliği sağlamakta, daha öteye gidememektedir.

 Pazarlama Departmanlarına ne atfedildiği  ne beklendiğini ortaya koyar.

Birçok şirket pazarlama departmanı kurmasına rağmen henüz pazarlamadan ne beklemeleri gerektiğini, Pazarlama Departmanını nasıl oluşturmaları, hangi görev ve sorumlulukları vermeleri gerektiğini bilmemektedir. 

 

 

 

Hülya Çakıcı Hacıoğlu

Kalemim mutlu, kalemim umutlu, gözlerim buğulu, gözlerim ışıltılı, kalbim mutluluk dolu... İçimde vefaya, güzele, iyiliğe, dostluğa karşı ümitler...

Yeni Normal Dönemde Pazarlama, İletişim ve Sosyal Marka
hulyahacioglu@hulyahacioglu.com.tr



2024 © Hülya Çakıcı Hacıoğlu