Mıchael Kors, Versace ve Fındık...
Michael Kors, Versaceyi 2.1 milyar dolara satın aldı. 2.1 milyar diyince ülke olarak fındık gelirimizi hatırladım birden.
Ancak konu giyim kuşam olunca da direk geçiş yapamadım. Michael Kors ürünlerinin bir kısmını biz Üretiyoruz omuz askılarının üzerine, yakasına, kol şeritlerine orasına burasına markayı basıyor ve bir nevi hammadde olarak ihracat yapıyoruz, adına da fason üretim diyoruz. Sonra üretim maliyetinin 12-14 katı bir ücret ödeyerek geri alıyoruz. Nihai tüketici de eğer istanbulda oturuyorsa evine 200 km uzaklıkta üretilen bu ürünleri, 15-18 katı fiyatına alıyor.
Yani Kaşıkla alıp, kepçeyle veriyoruz!
Gelelim Fındığa...
Dünyada 1 milyon tona yakın fındık üretiyor. fındığın yaklaşık yüzde 70%ini biz üretiyoruz, 685 bin ton ve bu yılda 2.1 milyar dolar kazanıyoruz. Yaklaşık 3.5 milyon insanımız fındıkla geçiniyor. Fındığı hammadde olarak ihraç ediyor ve tüketiyoruz. Ferrero bizden aldığı fındığı işliyor, Nutella ve diğer markalarıyla ürün haline getiriyor, yani değer katıyor. 22 bin işçiyle 11 milyar dolarlık değer yaratıyor.
Dünyada çikolata ve bisküvi sektörünün büyümesiyle fındığa olan talep de artıyor, fındık ve türevi ürünlerin pazardan aldığı pay her geçen yıl büyümeye devam ediyor. Biz 685 bin ton fındık üretiyoruz, fındık üretimimizi 2 katına da çıkarsak Ferrero’nun yarattığı katma değeri yaratamaz, sadece hammadde üreterek bir yere varamayız. Venezuela gibi. Suudi Arabistan’dan daha fazla petrol rezervlerine sahip ancak işlemiyor, hammadde olarak satıyor.
Kısaca, Ürettiğimize değer katamaz, katma değerli ürün haline getiremezsek, markalaşamazsak, elimizdeki değerleri altın tepsiyle başkalarına sunar, yerimizde sayar ilerleyemeyiz.