Satış ve Pazarlama Arasındaki Farklar Nelerdir?

Hem ülkemizde hem dünyanın pek çok ülkesinde satış ve pazarlama kavramları birbirine girmiş durumda, arasındaki fark bilinmemektedir. Satış Departmanlarına Satış Müdürlüğü olarak adlandırılmakta ancak satış yöneticileri pazarlamacı olarak tanımlanmaktadır. Satış görüşmelerinin sohbet ve/veya tanıtım kısmının pazarlama olduğu düşünülmektedir.

 PAZARLAMA nedir- SATIŞ nedir?

 

  • Pazarlama bir firmanın anlama yeteneği, satış bir firmanın anlatma yeteneğidir.  
  • Pazarlama bir planlama, satış bir eylemdir.
  • Pazarlama bir ürün olmadan soyut halde başlar, satış bir ürün ile somut halde başlar.
  • Pazarlama ürünü satılabilir hale getirir, satış ürünü satar.
  • Pazarlama bir ürünü, bu ürünün hangi hedef kitleye, hangi kanala, hangi fiyatlarla (iskonto, taksit, kampanya vb) satılacağını, nasıl sunum yapılacağını belirler. Satışın  satış sırasında kullanacağı argümanları hazırlar. Satış bu argümanlarla birlikte ürünleri satar.
  • Pazarlama müşteriyi ürüne getirir, satış ürünü müşteriye götürür.
  • Pazarlama müşteri ve potansiyel müşterilerle görüşür bir fikir için hareket eder,   satış alışveriş için müşterilerle görüşür.
  • Pazarlama satış için ürünü, fiyatı, bulunurluğu ve bilinirliği şekillendirendir. Satış kendilerine verilen ürünü, kendilerine verilen bölgelerdeki müşteri ve potansiyel müşterilere,  kendilerine verilen fiyat listesi ve kampanya koşullarıyla, tanıtım materyalleriyle satar.

 

Satış ile pazarlama, gibi aynı anlama gelen iki farklı kelime değildir. Birbirinden farklı ama birbirlerini tamamlayıcı görev ve işlevleri vardır.

 

Satış;

  • Sahada satış yapanlar  için şu aşamalardan oluşur; randevu almak, müşteriyi ziyaret etmek,  müşterinin ihtiyacını algılayarak tanıtım yapmak, satın alma koşulları hakkında bilgilendirmek, satın almaya ikna etmek, sipariş almak, ürünü teslim etmek ve tahsilatın yapılmasını takip etmektir.

 

  • Yerinde satış yapanlar için ise, müşteriyi karşılamak,  müşterinin ihtiyacını algılayarak tanıtım yapmak, satın alma koşulları hakkında bilgilendirmek, satın almaya ikna etmek, sipariş almak, ürünü teslim etmek ve tahsilatın yapılmasını takip etmektir.

 

Satış sırasında müşteriye tanıtım yapmak pazarlama değildir, satışın bir parçasıdır.

Pazarlama;

Pazarlama gurusu Philip Kotler’e göre; “Pazarlama, karşılanmamış gereksinimleri ve talepleri saptayan; bunların büyüklüğünü ve olası karlılığını tanımlayıp ölçen; organizasyonun hangi hedef pazarlara en iyi şekilde hizmet verebileceğini belirleyen; seçilen bu pazarlara hizmet edecek uygun ürünlere, hizmetlere ve programlara karar veren; ve organizasyondaki herkesin müşteriyi düşünüp ona hizmet etmesini isteyen işletme fonksiyonudur.”

 

Hülya Çakıcı Hacıoğlu

Kalemim mutlu, kalemim umutlu, gözlerim buğulu, gözlerim ışıltılı, kalbim mutluluk dolu... İçimde vefaya, güzele, iyiliğe, dostluğa karşı ümitler...

Yeni Normal Dönemde Pazarlama, İletişim ve Sosyal Marka
hulyahacioglu@hulyahacioglu.com.tr



2024 © Hülya Çakıcı Hacıoğlu